Alkumatkan ongelmat ja huolto
Hei kaikki! Pahoittelut, että tämän kirjoituksen tekeminen on viipynyt näin kauan kiireisen syksyn takia. Palaan nyt tähän aiheeseen, sillä lupasin usealle kyselijälle kirjoittaa tarkemmin, miten pyörän kanssa kävi. Juuri sain muistutuksen, että postaus on jäänyt tekemättä, joten tässä se nyt vihdoin tulee.
Kesän pyöräreissuni aikana tapahtui hieman vastoinkäymisiä, kun Fitnord Ava 300 -sähköpyörästäni hajosi heti alkumatkasta sähköinen avustusjärjestelmä. Käytännössä tämä tarkoitti, että jouduin polkemaan suurimman osan pitkästä pyöräretkestä ilman sähköapua, mikä oli sekä fyysisesti haastavaa että turhauttavaa. Jokainen, joka on ajanut sähköpyörällä ilman avustusta, tietää varmasti, miltä se tuntuu...
Takuu ja asiakaspalvelu
Pyörä lähtikin heti reissun jälkeen huoltoon ja viipyi siellä kolme viikkoa. Onneksi Fitnordin takuu toimi erinomaisesti, ja viallinen osa vaihdettiin uuteen. Sain pyörän takaisin käyttööni täysin korjattuna, eikä minulle koitunut siitä ylimääräisiä kustannuksia. Huollossa selvisi, että poljinnopeusanturi oli vioittunut. Toisen reissupäivän jouduin ajamaan vesisateessa hiekka- ja metsäteillä, mikä saattoi vaikuttaa anturin vikaantumiseen. Myyjä kertoikin, että tämä osa voi joskus vioittua esimerkiksi lian päästessä siihen, mutta yleensä kyseinen anturi on ollut varsin luotettava.
Korjauksen jälkeen pyörä on toiminut täysin moitteetta, ja olen päässyt nauttimaan sähköavustuksen antamasta mukavuudesta arkiajoissa ja lyhyillä pyöräretkillä. Olen erityisen tyytyväinen siitä, miten hyvin takuuasiat hoidettiin, ja palvelu oli kaikin puolin sujuvaa ja avuliasta. Tällaisissa tilanteissa huomaa, miten tärkeää on, että ostaa pyörän luotettavalta myyjältä, jolla on hyvät takuu- ja huoltopalvelut. Itse ostin Fitnord Ava 300 -pyöräni Kuntokaupasta, ja heidän asiakaspalvelunsa on ollut erinomaista koko prosessin ajan.
Miksi valitsin Fitnord Ava 300?
Miksi päädyin alun perin Fitnord Ava 300 -pyörään? Ostopäätökseeni vaikutti erityisesti sen hyvä ajoasento, sillä olen pitkä ja pitkäselkäinen. Valitsin pyörästä suurimman runkokoon, mikä on mahdollistanut mukavan ja ergonomisen ajoasennon myös pidemmillä matkoilla. Jos vertaan tätä esimerkiksi maastopyörääni, jossa ajoasento on hyvin matala, huomaan eron selvästi: maastossa 3-4 tunnin rymyämisen jälkeen niska ja hartiat ovat varmasti jumissa. Fitnord Ava 300 ergonominen ajoasento tekee pidemmistäkin matkoista miellyttäviä. Lisäksi tämän pyörän akun kantomatka on erinomainen, mikä tekee siitä loistavan kumppanin sekä arkeen että pidemmille retkille – kunhan pyörä pysyy ehjänä.
Pyörän hinta ja kokoaminen
Pyörän hinta toimituskuluineen oli reilut 2000 €, ja mielestäni se on ollut hintansa arvoinen, etenkin kun takuu ja asiakaspalvelu ovat toimineet erinomaisesti. En ollut valmis ostamaan kalliimpaa sähköpyörää, sillä viime vuonna ostin huomattavasti kalliimman maastopyörän, joka on nyt jäänyt tänä kesänä hieman paitsioon varastoon. On hyvä huomioida, että pyörä ei tule täysin koottuna, vaan se täytyy itse koota valmiiksi. Minulle kokoamisen hoiti poikani, mikä helpotti prosessia huomattavasti.
Ajokokemukset ja sähköavustus
Pyörässä on poljinnopeusanturi, joka tunnistaa, kuinka nopeasti poljinkammet pyörivät, ja antaa sähköavustusta sen perusteella. Tämä tekee ajamisesta sujuvaa ja mukavaa, erityisesti kaupunkiliikenteessä ja kevyillä retkillä. Kotimaisemissani avustusta ei juurikaan tarvita, sillä täällä ei ole mäkiä, ja suurin hyöty sähköavustuksesta olisi ylämäissä. Tasaisella maalla avustuksesta ei siis ole merkittävää hyötyä. Näistä ominaisuuksista huolimatta, huomaan, että sähköavustus tekee ajamisesta mukavampaa myös tasaisella silloin, kun haluan edetä kevyemmin ilman suurta ponnistelua.
Syyskuinen Nallikari |
Yhteenveto kesän kokemuksista
Jos tätä minun yhden kesän kokemusta ajattelee yhteenvetona, niin jos olisin keväällä ostanut itselleni ihan tavallisen pyörän, olisin saattanut selviytyä reissustani vaivattomammin. Sähköpyörät ovat loistavia apuvälineitä etenkin kaupunkiajossa ja kevyemmällä retkeilyllä, mutta tällainen tekninen ongelma kesken matkan muistutti, että perinteisessä pyörässä on silti omat etunsa, kun ei tarvitse olla riippuvainen teknologiasta. Onneksi kaikki kääntyi kuitenkin parhain päin, ja nyt Fitnord Ava 300 pääsee taas kuljettamaan minua uusille seikkailuille.
Lopuksi haluan myös kiittää kaikkia, jotka kyselivät pyörän tilanteesta ja huollon sujumisesta. Toivottavasti tästä kirjoituksesta on hyötyä ja iloa muillekin, jotka miettivät sähköpyörän hankintaa tai ovat kiinnostuneita takuuasioista. Jos mieleen tulee kysymyksiä, vastaan niihin mielelläni.
Mukavia ja turvallisia pyöräilyhetkiä kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Jos pidit julkaisustani, jätä kommentti tai kysymys alla. Arvostan palautettasi! Voit myös jakaa julkaisun sosiaalisessa mediassa, jotta muutkin löytävät sen!